Teknikindustrin är nyckeln till att lösa många av våra samhällsutmaningar, och personer med teknikutbildning är mycket eftertraktade. Vi behöver dock ännu fler unga som väljer teknikyrken!
Ungas framtidsval handlar om en kombination av intresse och framtidsutsikter. För somliga är det därför ett enkelt val, när intresse och efterfrågan på arbetsmarknaden sammanfaller, medan det för andra ger upphov till svår beslutsångest. Klart är i alla fall att en förväntat stark arbetsmarknad inte ensamt kommer att få fler unga att söka sig till ett område. Det behövs ett intresse i grunden! Vi berättar mer om teknikindustrin.
Hur marknadsföra teknikindustrin
Vi behöver bli fler inom teknikindustrin. Hur ska vi kunna nå ut till dagens unga och visa på framtidsmöjligheter med ett jobb inom teknikindustrin. Vi visar på några delar som är värt att lyfta fram. Visa på bredden i ingenjörsutbildningen och de många olika typer som finns. Många unga är rådvilla inför framtiden och att välja en ingenjörsutbildning är (ännu) ett sätt att skjuta upp valet. Många kan vara intresserade av att forska vidare. Visa på möjligheterna att göra detta på en utvecklingsavdelning, och inte bara på ett universitet. Visa på teknikens möjligheter att göra världen till en bättre plats. Det ideella engagemanget i gruppen gör suget att adressera exempelvis miljö- och biståndsfrågor stort. Karriär- och utvecklingsmöjligheter är centralt för unga, och arbetsmarknaden för ingenjörer är god. Lönear-gumentet står inte ensamt men är viktigt för denna grupp. Varken matte eller teknik tillhör ofta ungdomars största intressen, även om många har höga betyg även i de ämnena. Tona därför ned behovet av att arbeta med matte i framtiden. Visa istället att det är ett bra redskap för att ta sig dit de vill. Många i gruppen identifierar sig inte med en klassisk ingenjörsstereotyp. Visa att den bilden inte är den bilden som just nu finns i teknikindustrin. Visa på andra möjligheter.