För att ranka bra och synas i sökmotorer behöver man arbeta med sökmotoroptimering eller SEO. Att kontinuerligt arbeta med innehåll och sökord känner många företag redan till. Då kan det vara otroligt frustrerande att inte se det resultat man önskar efter flitigt innehållsarbete. Det kan nämligen vara så att det finns tekniska fel, ofta kritiska sådana, på en webbplats som försvårar för Google och därmed försämrar rankingen. Vi berättar därför här lite mer om teknisk SEO.
SEO arbete i två områden
Osäker på SEO, kolla in Buzzlemedia. Lite grovt kan man dela in SEO-arbete i två delar, dels innehållsdriven SEO och dels teknisk SEO. Inom teknisk SEO arbetar man primärt med källkod, laddtider, renderingsoptimering och funktioner för att beskriva data på ett strukturerat sätt. Innehållsdriven SEO handlar mer om att bearbeta och optimera själva innehållet i form av texter och bilder. För att bli bra på teknisk SEO måste du bli bra på att förstå Google och deras sökrobot Googlebot. Målet är att Googlebot snabbt och enkelt ska kunna hitta alla länkar och utan problem och kunna läsa in och indexera all information som finns på sidorna. Sidorna ska dessutom ladda snabbt, vara mobilanpassade och vara fria från javascriptfel, trasiga länkar eller felaktig markup. Snabbt, välordnat, tydligt och relevant. Låter det svårt, det är tekniskt i alla fall.
Användarupplevelsen
Google har under de senaste åren gjort en hel del förändringar i hur de crawlar och indexerar webbplatser som har gjort att teknisk SEO har seglat upp som ett prioriterat område. Tidigare låg fokus mest på innehåll. Nu ligger fokus både på relevant innehåll och en optimal användarupplevelse. Logiken bakom detta är enkel, Google vill inte föreslå trasiga, långsamma, svårnavigerade eller innehållsfattiga sidor till sina användare. Om Google upptäcker problem inom något av dessa områden på en webbplats så sjunker rekommendationsvärdet dramatiskt och webbplatsen kommer som en konsekvens av det sjunka djupt ner i sökresultatlistorna, där ingen hittar den.